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IREF® - Indian Real Estate Forum > Real Estate in India > Real Estate Ghaziabad > Metro To Reach Gzb By June, DMRC To Extend Dwarka-Anand Vihar Line To Vaishali
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Old February 21 2011, 01:43 PM   #1
 
 
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Default Metro To Reach Gzb By June, DMRC To Extend Dwarka-Anand Vihar Line To Vaishali

The Delhi Metro will finally be reaching Ghaziabad this June. With civil construction work on the 2.57km stretch from Anand Vihar ISBT to Vaishali already completed, sources in the Delhi Metro Rail Corporation (DMRC) said that track laying and other finishing work was under way.

Said a DMRC spokesperson, "Currently, track laying and finishing works of the two Metro stations on the corridor -- Kaushambi and Vaishali -- are in progress. The line is expected to become operational from June." This stretch will be an extension of line 4 (Yamuna Bank-Anand Vihar ISBT) of the Delhi Metro network.

The extension of Delhi Metro into Ghaziabad comes after the Metro was extended to Noida in 2009 and to Gurgaon last year. DMRC is anticipating the ridership of line 4 to leap by 40,000 once the extension becomes operational. At present, the Yamuna Bank-Anand Vihar line ferries 90,000 commuters, making it one of the more popular lines on the network. The two Metro stations on this elevated corridor are Kaushambi and Vaishali. With the opening of this stretch, the total length of line 4 will increase to 8.74km.

Said the DMRC spokesperson, "The extension of line 4 into neighbouring Ghaziabad in Uttar Pradesh is expected to benefit commuters from residential areas like Kaushambi and Vaishali. The daily commuters from the main Ghaziabad city who, at present, travel to Anand Vihar ISBT to board the Metro to their workplaces will also benefit."

That's not all. The Metro corridor will also cater to the Sahibabad Industrial area as well as the offices of numerous private sector majors such as Dabur, said DMRC officials. Also, shoppers visiting the nearby shopping malls in the area will also be able to use the Metro services.
Both the Vaishali and Kaushambi Metro stations will have parking facilities. While Vaishali station's parking will accommodate about 250 cars, the parking space at Kaushambi will accommodate about a hundred cars. The DMRC is also constructing foot overbridges at the Kaushambi and Vaishali Metro stations to provide connectivity with the Sahibabad Industrial Area. The extension will add to the Dwarka sector 21-Anand Vihar ISBT corridor, which is one of the most used lines on the Delhi Metro network. The network, which currently covers over 165km, ferries over 16 lakh passengers daily through over 2,500 trips, say officials.
Next in line for the Delhi Metro network is Faridabad, which is scheduled to be connected in phase III of the network.



Source: Times Of India

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Old February 22 2011, 02:01 PM   #2
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saurabh2011's Avatar
 
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Location wise and affordability wise GZB area provide best Value of Money. Most of the Major NCR destinations are with in reach from GZB area (minimum 2KM to maximum 40KM). 2 differing metro lines (RED , BLUE) already existing for GZB residence. Noida is also good in terms of Location wise but it has been costly for new middle class families (family income less than 50000 per month). The issue with GZB is that major connecting roads are not as wide as it should be for handling today traffic smoothly, however GDA has started the work for making this better. 1 Major connecting GT Road from Mohan Nagar GZB to Dilshad Garden Metro station DEL 5.5 KM scratch has already been converted into traffic free 8 lane and hence connectivity from this route is now very good from last 6 month. For other links roads GDA has started work, see below Navbharat Times News.

वैशाली मेट्रो स्टेशन की राह में दूर होगा जाम का झमेला

वैशाली से मेट्रो ट्रेन शुरू हो जाने पर लिंक रोड पर ट्रैफिक का दबाव काफी बढ़ जाएगा। इसे ध्यान में रखते हुए जीडीए इंटरनल ट्रैफिक इन्फ्रास्ट्रक्चर डिवेलप करने जा रहा है। फर्स्ट फेज में यूपी गेट से नया बस अड्डा के पास मेरठ रोड तिराहे तक 8 लेन की रोड बनाई जाएगी। जीडीए ने इस प्रोजेक्ट के लिए एस्टिमेट बनाने का काम शुरू कर दिया है। प्रोजेक्ट पर आने वाला खर्च जीडीए वहन करेगा।
जीडीए के चीफ इंजीनियर अनिल गर्ग के मुताबिक संभव है कि अगले महीने इसके टेंडर भी निकाल दिए जाएं। इस प्रोजेक्ट के पूरा होते ही मैन सिटी से वैशाली के मेट्रो स्टेशन तक आठ लेन चौड़ी सड़क बनाई जाएगी। उन्होंने कहा कि यूपी गेट से मेरठ रोड तिराहे तक पूरी रोड आठ किलोमीटर है। जीडीए यूपी गेट से लेकर वैशाली के मेट्रो स्टेशन तक मौजूदा चार लेन रोड को छह लेन बना रहा है। इसको दोनों और दो लेन और चौड़ा किया जाएगा।
उन्होंने बताया कि मेरठ रोड तिराहे से यूपी गेट तक तेजी से ट्रैफिक बढ़ता जा रहा है। एक सर्वे के हिसाब से लिंक रोड पर रोजाना 95 हजार प्रतिदिन के हिसाब से ट्रैफिक है। वैशाली मेट्रो शुरू हो जाने से इस रोड पर ट्रैफिक का भार और बढ़ जाएगा। इस लिहाज से यूपी गेट से नया बस अड्डा के पास मेरठ रोड तिराहे तक 8 लेन की रोड बनाई जाएगी। गौरतलब हे कि डीएमआरसी के पीआरओ अनुज दयाल ने साफ कर दिया कि जून में मेट्रो वैशाली से चलनी शुरू हो जाएगी।
बढ़ जाएगा ट्रैफिक का दबाव
फिलहाल सिटी से दिल्ली और नोएडा नौकरी आदि कारोबार करने वाले लोग दिलशाद गार्डन और आनंद विहार से मेट्रो ट्रेन पकड़ते हैं। गर्ग के मुताबिक मेट्रो के वैशाली सेक्टर-4 से चलने के साथ ही लिंक रोड पर ट्रैफिक का दबाव और बढ़ जाएगा। उधर, मोहननगर में ट्रैफिक जाम की समस्या बरसों से बनी हुई है। गर्ग की मानें तो इस सड़क को 8 लेन चौड़ा करने के प्रोजेक्ट को पूरा करने के साथ-साथ मोहन नगर चौराहे का डिजाइन भी बदल जाएगा। चौराहे से लिंक रोड, लोनी रोड से गाजियाबाद मैन सिटी की ओर और लिंक रोड की ओर से अप्सरा बॉर्डर की ओर जाने वाले ट्रैफिक को सिग्नल फ्री किया जाएगा।
मोहन आरओबी चौड़ा किया जाएगा
मोहननगर के पास रेलवे लाइन पर फिलहाल दो आरओबी पर केवल चार लेन ही ट्रैफिक पास होता है। गर्ग का कहना है कि यहां भी और चौड़ा आरओबी बनाने का प्लान है ताकी ट्रैफिक जाम की समस्या का स्थायी समाधान हो सके। फिलहाल हिंडन नदी पर ट्रैफिक जाम की समस्या के समाधान के लिए एक और पुल बनाने का कार्य अगले महीने से शुरू हो सकता है। गर्ग के मुताबिक इस रोड को चौड़ा करने के लिए एस्टिमेट बनाने का कार्य चल रहा है। इसके फाइनल होने के बाद जीडीए इस रोड को चौड़ा करने के लिए टेंडर की प्रक्रिया शुरू कर देगा। माना जा रहा है कि मार्च महीने में यह सभी प्रक्रियाएं पूरी हो जाएगी।
क्या है प्रोजेक्ट -
मेरठ तिराहे से यूपी गेट की दूरी : 8 किलोमीटर
4 लेन की सड़क को 8 लेन का बनाया जाएगा
मोहन नगर चौराहे पर लेफ्ट कट सिग्नल फ्री होगा
हिंडन नदी पर अगले महीने से 2 नए पुल का काम शुरू होगा
मोहननगर रेलवे ओवरब्रिज को भी चौड़ा किया जाएगा
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