Announcement

Collapse
No announcement yet.

235023752335238123522379 23252375 234823662342 234623772337 232523662352 23252368 23252357236623512342

Collapse
X
Collapse

235023752335238123522379 23252375 234823662342 234623772337 232523662352 23252368 23252357236623512342

Last updated: April 21 2012
1 | Posts
589 | Views
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • 235023752335238123522379 23252375 234823662342 234623772337 232523662352 23252368 23252357236623512342

    मेट्रो के बाद पॉड कार की कवायद
    Story Update : Friday, April 20, 2012 1:23 AM
    नई दिल्ली। मेट्रो और एसी बस के बाद सार्वजनिक परिवहन सेवा में एक और सुविधा पॉड कार जोड़ने की कवायद की जा रही है। अमृतसर में निजी रैपिड ट्रांजिट सिस्टम (पीआरटी) के निर्माण का कार्य शुरू हो गया है। जबकि दिल्ली के द्वारका इलाके में इसे शुरू करने की मांग की जा रही है। ड्राइवर रहित पॉड कार का आनंद फिलहाल अमरीका के पश्चिमी वरजिनिया, संयुक्त अरब अमीरात के मसदर और लंदन के हीथरो में उठाया जा रहा है।
    केंद्रीय शहरी विकास मंत्रालय के अधिकारियों के अनुसार, पंजाब सरकार ने अमृतसर में पॉड कार सेवा के लिए प्रस्ताव भेजा है। हालांकि, इसके लिए काम शुरू कर दिया गया है। प्रस्ताव के अनुसार, सात किलोमीटर के दायरे में दो सौ से ज्यादा पॉड कार चलाने की योजना है। इसके लिए पंजाब सरकार ने पॉड कार निर्माता कंपनी से समझौते पर हस्ताक्षर भी किए हैं। द्वारका इलाके में पॉड कार सेवा शुरू करने के लिए स्थानीय सांसद महाबल मिश्रा ने मंत्रालय से संपर्क किया है। साथ ही, दिल्ली सरकार के सामने इसका प्रेजेंटेशन भी दिया गया था।
    यह है पॉड कार
    पीआरटी स्वचालित परिवहन है जो छोटे इलाके और छोटे परिवारों के लिए उपयुक्त माना जाता है। टैक्सियों की तरह यात्री इसका चुनाव मर्जी से कर सकते हैं। गंतव्य स्टेशनों का चयन करने पर पॉड कार बीच के स्टेशनों पर नहीं रुकती है। बेशक यात्रियों के बैठने की क्षमता इसमें कम होती है, लेकिन इसकी रफ्तार 70 से 241 किलोमीटर प्रति घंटा होती है। एक घंटे के अंदर औसत 2700 यात्रियों गंतव्य तक पहुंचा देती है। विशेषज्ञों का मानना है कि ज्यादा कॉरिडोर और पॉड कार उपलब्ध कराने पर प्रत्येक घंटे दस हजार यात्रियों को ढोने में यह कामयाब रहती है।
    यह हैं फायदे
    बिजली से चलने के कारण यह प्रदूषण कम करने में भी लाभकारी है। वाहन नियंत्रण, मार्ग निर्धारण और किराया वसूलने की व्यवस्था स्वचालित है। यात्रियों की मांग पर यह 24 घंटे उपलब्ध होती है। कंप्यूटर चालित वाहन होने से मानवीय भूल होने की न्यूनतम आशंका रहती है।
  • #2

    #2

    Re : 235023752335238123522379 23252375 234823662342 234623772337 232523662352 23252368 23252357236623512342

    IGI airport adjudged world's most improved airport
    PTI | Apr 21, 2012, 08.59PM IST
    Article
    Comments (19)


    inShare

    Read More:World's Most Improved Airport|Sydney Airport|SKYTRAX-World Airport Awards|Rajiv Gandhi|Indira Gandhi|IGI Airport

    19




    NEW DELHI: The IGI airport has been adjudged the world's most improved airport as well as the number one airport in India by SKYTRAX-World Airport Awards.

    The Indira Gandhi International Airport took the top honours in 'Most Improved' category for this year leaving Ankara Esenboga airport at second spot, Chongqing Jiangbei International Airport at third, Sydney Airport at fourth and Recife International Airport at fifth place at the recently concluded 'SKYTRAX - World Airport Awards' in Vienna.

    "In the 'India's Best Airport' category, Delhi airport topped the chart after relegating Bangalore International Airport to second spot. Hyderabad's Rajiv Gandhi International Airport, also run by GMR Group, came at the third spot," a DIAL spokesperson said.

    Chhatrapati Shivaji International Airport in Mumbai was adjudged fourth, while Chennai International Airport secured the fifth place for airports in the sub-continent.

    "These awards speak volumes of our high service standards at IGIA. We are immensely proud of receiving these awards from SKYTRAX. Both these awards are a tribute to all those who have been a part of modernisation and operationalisation of Delhi airport," CEO of DIAL, I Prabhakara Rao said after receiving the award.

    The World Airport Awards are prestigious recognition for airports across the world, based on the annual SKYTRAX airport passenger satisfaction survey conducted at more than 388 airports world-wide.

    "The awards are global benchmark of airport excellence and quality ranking. 100 different nationalities of passengers evaluates their experiences across 39 different airport service and product factors - from check-in, arrivals, transfers, shopping, security and immigration through to departure at the gate during the nine month survey period in 2011-12," the spokesperson said.

    "Coinciding with the opening of the new Terminal 3, there has been a significant improvement in product standards for passengers travelling into Delhi International Airport. The enhanced air-side transit service, and better shopping and dining options has really improved the passenger experience and Delhi airport now provides a most competitive international standard," Chairman of SKYTRAX, Edward Plaisted said.

    Comment

    Have any questions or thoughts about this?
    Working...
    X