The process of linking Noida and Ghaziabad by Metro has started. The Uttar Pradesh government has approved the plan to connect the two cities, which are separated by a highway. Metro service is set to be extended to Ghaziabad (Vaishali) from Anand Vihar early next month. In an exclusive interview with Hindustan Times on Thursday, Noida Authority chief executive officer (CEO) Rama Raman said, “We have appointed Delhi Metro Rail Corporation (DMRC) as consultant for a new Metro line from Noida City Centre (sector 32) to sector 62, bordering NH 24. Once we get there, we will go across the highway and link the Metro lines in both the cities.”

If one were to go to Noida from Ghaziabad now, one had to take the train at Anand Vihar, get off at Yamuna Bank and take another train coming from Dwarka. Currently, on the Noida line, the service ends at City Centre (sector 32).

On extending the service to sector 62, DMRC will prepare a project report in two months. The Noida Authority will pay the corporation R80 lakh for this. The 8-km stretch will cost roughly Rs960 crore.

Though Metro has brought great relief for people in Delhi and the satellite areas, intra-city connectivity continues to be a problem. Despite being a city of more than 150 sectors, there are only six stations in Noida, catering only to nine immediate and as many adjoining sectors.
“The Noida Authority board has approved the Metro extension till sector 62. DMRC had sent a letter of terms of references, which we have accepted. We’re sending our consent,” the Noida CEO said.
This line from sector 32 (City Centre) to sector 62 (NH-24) will run through sector 71, which will be a junction station with a line branching out to Bodaki in Greater Noida via sector 121 (Noida Extension).

The Noida Authority board has approved this line also. “The extension of Metro up to NH 24 will be a major relief to people commuting within Noida and also going to Ghaziabad,” the CEO said.

The areas that will have Metro connectivity are sectors 32, 34, 35, Hoshiyarpur, sector 51, 52, 71, Noida Extension Marg, Sarfabad, sector 60, 61, 62, 63 and NH 24. OTHER LINESThe CEO of Noida Authority said he will meet DMRC officials next week to discuss the alignments for a new line from Noida to south Delhi.

The detailed project report is ready. A project executor will soon be appointed to take Metro services to Greater Noida.

Noida Authority has asked the DMRC to conduct a techno-feasibility study for another Metro line from sector 71 to Greater Noida.

He said: “We are also building a Metro line from sector 94/124 to sector 142 via sector 44 (allowing Greater Noida residents to go to south Delhi without coming to Noida).”

Metro link to connect Ghaziabad with Noida - Hindustan Times
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  • नोएडा, गाजियाबाद के पास होगे गुड़गांव-फरीê

    नोएडा सिटी सेंटर से गुड़गांव सिटी सेंटर का सफर अब और तब

    हुडा सिटी सेंटर
    35 स्टेशनों से होकर गुजरना पड़ता है अब तक
    19 स्टेशनों से गुजरना होगा तीसरे चरण में
    145 मिनट का समय सफर तय करने में लगता है
    57 मिनट में किया जा सकेगा सफर तय
    2 इंटरचेंजों से बदलनी पड़ती है मेट्रो
    2 इंटरचेंज ही होंगे तीसरे चरण में भी

    नोएडा सिटी सेंटर से बदरपुर का सफर अब और तब
    33 स्टेशनों से होकर गुजरना पड़ता है अब तक
    13 स्टेशनों से होकर गुजरना होगा तीसरे चरण में
    सिमटेगी दूरी, घंटों का सफर हो जाएगा आधा
    99 मिनट का समय सफर तय करने में लगता है
    39 मिनट में किया जा सकेगा सफर तय
    3 इंटरचेंजों से बदलनी पड़ती है मेट्रो
    2 इंटरचेंज ही होंगे तीसरे चरण में

    नोएडा, गाजियाबाद के पास होेंगे गुड़गांव-फरीदाबाद
    नोएडा। मेट्रो रेल परियोजना का तीसरा चरण एनसीआर के बीच सफर करने वाले लाखों दैनिक यात्रियों के लिए लाइफ लाइन साबित होगा। तीसरे चरण में मेट्रो का विस्तार होने के बाद एनसीआर की दूरी सिमटकर बेहद कम रह जाएगी। नोएडा, गाजियाबाद (वैशाली) व पूर्वी दिल्ली से गुड़गांव और फरीदाबाद के बीच घंटों का सफर मिनटों में तय किया जा सकेगा।
    मेट्रो रेल परियोजना के तीसरे चरण का प्रारूप तैयार करने के बाद दिल्ली मेट्रो रेल निगम (डीएमआरसी) ने अध्ययन किया तो पता चला कि नोएडा से द्वारका (लाइन-3) और गुड़गांव से जहांगीरपुरी (लाइन-2) पर रोजाना 12 लाख यात्री सफर करते हैं। जिनमें से पांच लाख यात्रियों को राजीव चौक से इंटरचेंज लेना पड़ता है।

    इनमें से दो लाख से ज्यादा यात्री रोजाना नोएडा, गुड़गांव और फरीदाबाद के बीच सफर करते हैं। आवागमन की बेहतर सुविधा न होने से सफर के दौरान घंटों समय की बर्बादी होती है। मेट्रो रेल परियोजना के तीसरे चरण के तहत 2016 में प्रस्तावित 36 किलोमीटर लंबा जनकपुरी वेस्ट-बोटेनिकल गार्डन कॉरिडोर एनसीआर के शहरों को बेहद नजदीक ला देगा।

    गाजियाबाद (वैशाली) से बदरपुर का सफर अब और तब
    30 स्टेशनों से होकर गुजरना पड़ता है अब तक
    18 स्टेशनों से गुजरना होगा तीसरे चरण में
    90 मिनट का समय सफर तय करने में लगता है
    54 मिनट में किया जा सकेगा सफर तय
    3 इंटरचेंजों से बदलनी पड़ती है मेट्रो
    3 इंटरचेंज ही होंगे तीसरे चरण में भी

    झंझट से छुटकारा
    अध्ययन के मुताबिक कालका जी मंदिर और हौजखास मेट्रो स्टेशन को इंटरचेंज बनाए जाने के बाद करीब 2.70 लाख यात्री राजीव चौक जाने से बचेंगे। नोएडा-गुड़गांव के यात्री राजीव चौक न जाकर हौजखास इंटरचेंज का प्रयोग कर सकेंगे। जबकि नोएडा से फरीदाबाद जाने वाले यात्री राजीव चौक और केंद्रीय सचिवालय से बार-बार मेट्रो बदलने से बच सकेंगे और कालकाजी मंदिर इंटरचेंज से सीधे फरीदाबाद जा सकेंगे।

    कहां कितना दबाव
    हौजखास 1.70 लाख
    राजौरी गार्डन 1.57 लाख
    कालका जी 1.00 लाख
    मंडी हाउस 70 हजार
    नेताजी सुभाष पैलेस 35 हजार

    -Amar Ujala
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  • The issue of extension of metro link in Noida has been so extensively written about in this forum that it is difficult to place faith unless some work is started on the ground.
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  • well this is a delhi project ..so I dont think it will run into problems
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  • सिटी सेंटर से सेक्टर-62 के बीच पांच मेट्रो स्टेशन

    शहरवासियों को नोएडा सिटी सेंटर से सेक्टर-62 के बीच बिछने वाले मेट्रो रूट पर पांच स्टेशन मिलेंगे। डीएमआरसी ने नोएडा अथॉरिटी को इस रूट की तकनीकी रिपोर्ट सौंप दी है। इस रिपोर्ट में एलाइनमेंट और स्टेशन का जिक्र है। नियोजन विभाग और शीर्ष अधिकारी सोमवार को इस रिपोर्ट पर मंथन करेंगे। अधिकारियों ने उम्मीद जताई है कि रिपोर्ट पर फाइनल मुहर लग जाएगी।


    इसके साथ नए रूट के स्टेशन और एलाइनमेंट भी तय हो जाएंगे। नवंबर 2009 में नोएडा में आई मेट्रो के सिटी सेंटर तक कुल छह स्टेशन हैं। इन स्टेशनों से सीधे तौर पर कुल 18 सेक्टर जुड़े हैं। अप्रत्यक्ष रूप से 37 और सेक्टरों को फायदा पहुंचता है। बाकी सेक्टर मेट्रो की कनेक्टिविटी से अछूते हैं। नए रूट के बाद सेक्टर 33, 34, 35, 50, 51, 52, 71, 72, 60, 61, 62, 63, 64, 65 और 66 की कनेक्टिविटी मेट्रो से जुड़ जाएगी। इन सेक्टरवासियों को अपने घर के नजदीक से मेट्रो पकड़ने के लिए तकनीकी रिपोर्ट में पांच मेट्रो स्टेशनों का जिक्र है। मेट्रो स्टेशन सेक्टर 52, सेक्टर 61 (साईं मंदिर), ममूरा चौक (सेक्टर 60), फोर्टिस अस्पताल (सेक्टर 62) और मॉडल टाउन के नजदीक प्रस्तावित किए गए हैं।


    अधिकारियों का कहना है कि नए रूट के आसपास के सेक्टरों में बहुमंजिला भवन ज्यादा हैं। जिससे ज्यादा से ज्यादा लोगों को घर के नजदीक मेट्रो की सुविधा मिलेगी। सेक्टर 62 में ही 10 हजार फ्लैट्स हैं। इसके अलावा सेक्टर 33, 34, 50, 51, 52 और 71 में भी बड़ी संख्या में बहुमंजिला इमारतें हैं। पहले चरण में मेट्रो एनएच-24 तक जाएगी। जिसके दूसरी ओर इंदिरापुरम का व्यस्त इलाका है। यहां करीब 50 हजार फ्लैट्स हैं। जिनमें दो लाख आबादी बसती है।


    ‘हमें तकनीकी रिपोर्ट मिल चुकी है। जिसका अध्ययन नियोजन विभाग कर रहा है। पहली रिपोर्ट में एलाइनमेंट की दिक्कत आ रही थी। दरअसल इस रूट पर एलिवेटेड रोड की भी योजना है। भविष्य को लेकर आपत्ति जताने पर डीएमआरसी ने दूसरी रिपोर्ट दी है। सोमवार को एलाइनमेंट और मेट्रो स्टेशन की लोकेशन पर चर्चा होगी।’सीबी सिंह, डीसीईओ, नोएडा अथॉरिटी


    ---मॉडल टाउन और सेक्टर 71 में बनेगा जंक्शन अथॉरिटी सेक्टर 71 में मेट्रो जंक्शन भी बनाएगी। यहां से नोएडा एक्टेंशन होते हुए ग्रेटर नोएडा के बोड़ाकी को मेट्रो लाइन जाएगी। सेक्टर 71 के जंक्शन से सेक्टर 74, 75, 76, 77, 78 भी सीधे जुड़ जाएंगे। यहां करीब 20 हजार फ्लैट्स का निर्माण हो रहा है। मॉडल टाउन से एनएच 24 के दूसरी ओर वैशाली मेट्रो को भी लिंक दिया जाएगा। नोएडा के एंट्री प्वाइंट्स के जाम में नहीं फंसना पड़ेगाइस रूट से सटे सेक्टर 58, 59, 60, 62 और 63 में बड़ी संख्या में उद्योग, कंपनी, केपीओ और बीपीओ हैं। जहां रोजाना हजारों लोग गाजियाबाद, हापुड़, मेरठ समेत दूसरे शहरों से आते हैं। बाहर से आने वाले प्रोफेशनल्स रोजाना नोएडा के एंट्री प्वाइंट्स पर जाम में फंसते हैं। मेट्रो शुरू होने पर लोगों को जाम में नहीं फंसना पड़ेगा। इसके अलावा एनएच-24 पर अंडरपास और ओवरपास बनाकर भी जाम से निजात दिलाने की योजना है।इन सेक्टरों के निवासियों को मिलेगा सबसे ज्यादा फायदाआठ किलोमीटर लंबा ट्रैक सेक्टर 34, 35, 51, 50, 71, 61, 66, 58, 59, 62, 63 के पास से गुजरेगा। रिहायशी सेक्टरों के निवासियों को आसानी से मेट्रो मिलेगी तो सेक्टर 58, 59, 60, 62 व 63 में काम करने वाले प्रोफेशनल्स को भी सड़क जाम से मुक्ति मिलेगी।

    -Hindustan
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  • Where is Noida or Ghaziabad in the approved Phase 3 plan of DMRC?




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    New Delhi: The Centre on Tuesday approved the long-awaited Delhi Metro's phase III project at an estimated cost of Rs 35,242 crore. The 103.5 km phase III network will have five corridors, Mukundpur to Yamuna Vihar, Janakpur West to Kalandikunj, Central West to Kalandikunj, Central Secretariat to Kashmere Gate and Jahangirpuri to Badli.
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  • Noida to get five more metro stations

    The DMRC has submitted its technical report for the construction of a Metro line from Noida City Centre (Sector 32) to Ghaziabad border in Sector 62 (NH 24). The Noida authority, which will spend over R1,000 crore on the project, will study the report on Monday before giving the report a final go-ahead.

    “The Sector 62 line is our priority. There will be five stations on the route. The Noida authority has accepted the terms of references sent by the DMRC. We have sent our in-principle consent to the plan. There are some minor issues that need to be sorted out. Construction will start soon,” said Chandra Bhanu Singh, deputy chief executive officer, Noida authority.

    Currently, Noida has six Metro stations with the service ending at Sector 32. Post-extension, Metro will cut Noida into two, providing a boost to intra-city connectivity and pass through Sector 71 crossing.

    The extension will provide connectivity to sectors 32, 34, 35, 50, 51, 52, 60, 61, 62, 63 64, 65, 66, 71, 72 and NH 24. The existing Metro line caters to only 55 immediate and adjoining sectors. About 35 more sectors need to be linked to Metro

    -HT
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  • मेट्रो की डीपीआर पर नहीं लिया निर्णय


    नोएडा, सं : सिटी सेंटर से सेक्टर-62 तक प्रस्तावित मेट्रो की डीपीआर पर सोमवार को प्राधिकरण में बैठक हुई। हालांकि, इसमें कोई निर्णय नहीं लिया जा सका। बैठक में प्राधिकरण अधिकारियों के अलावा नियोजन विभाग और डीएमआरसी के अधिकारी मौजूद रहे। सूत्रों ने बताया कि प्राधिकरण के चेयरमैन व मुख्य कार्यपालक अधिकारी के पद पर किसी की तैनाती न होने के कारण निर्णय नहीं लिया जा सका। हालांकि, मुख्य कार्यपालक अधिकारी का कार्यभार फिलहाल अपर मुख्य कार्यपालक अधिकारी के पास है। चेयरमैन व सीईओ के पद पर तक किसी की तैनाती न होने के कारण डीपीआर पर चर्चा ही हो सकी।

    Dainik Jagran
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  • How far will be nearest metro station from sec 137?

    Regards
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  • Botanical gardens i should think
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  • Originally Posted by da.darsh
    how far will be nearest metro station from sec 137?

    Regards


    13 km
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  • इन छह स्टेशनों से होते हुए सेक्टर-62 पहुंचेगी मेट्रो
    स्टेशनों की संख्या पर अथॉरिटी ने लगाई मुहर

    नोएडा। सिटी सेंटर से सेक्टर-62 तक मेट्रो विस्तार के लिए बनाए जाने वाले स्टेशनों की संख्या अब पूरी तरह साफ हो गई है। मेट्रो छह स्टेशनों से होते हुए सेक्टर-62 पहुंचेगी। अभी तक आठ और पांच स्टेशनों के फेर में उलझी तस्वीर को डीएमआरसी की फाइनल एलाइनमेंट रिपोर्ट के बाद प्राधिकरण के सिविल, नियोजन और इंफ्रास्ट्रक्चर विभाग ने भी हरी झंडी दिखा दी है। वहीं, डीएमआरसी ने 23 मार्च को डिटेल प्रोजेक्ट रिपोर्ट सौंपने की बात अधिकारियों से की है।

    दिल्ली से बाहर निकलते हुए मेट्रो ने सबसे पहले नोएडा में कदम रखा। 12 नवंबर 2009 को पहली बार मेट्रो सेक्टर-15 में दाखिल हुई और सिटी सेंटर सेक्टर-32 पहुंची। इसके बाद रूट विस्तार की कवायद तेज कर दी गई। प्राधिकरण ने इस योजना पर पूरी ताकत झोंक दी और अंतत: दो साल चार महीनों की मेहनत काम रंग लाई। सेक्टर-32 से 62 तक आठ किमी के मेट्रो रूट पर छह स्टेशन बनाए जाएंगे, इसकी पूरी रिपोर्ट प्राधिकरण के पास पहुंच चुकी है और इस पर मुहर भी लगा दी गई है। सिटी सेंटर से आगे बढ़कर मेट्रो सेक्टर-34/51 पर रुकेगी। इसका नाम केंद्रीय विहार मेट्रो स्टेशन होगा। इसके बाद सेक्टर-71 में जंक्शन बनेगा। यह दूसरा स्टेशन होगा। फिर सेक्टर-61 साईं मंदिर के आगे स्टेशन बनाया जाएगा। इसके बाद सेक्टर-59 ममूरा चौराहे पर चौथा और फोर्टिस व जेपी इंस्टीट्यूट के बीच पांचवां, जबकि नोएडा की सीमा में छठा स्टेशन मॉडल टॉउन और शिप्रा सन सिटी के बीच बनाया जाएगा। इसे इलेक्ट्रॉनिक्स सिटी के नाम से जाना जाएगा। यह जंक्शन होगा और गाजियाबाद में मेट्रो विस्तार के विकल्प को खुला रखेगा।

    -Amar Ujala
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  • Originally Posted by saurabh2011
    13 km

    Are you talking about the Botanical garden ?.....I guess the distance will be much less than that for Amity station (phase 3)
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  • Originally Posted by Edge111
    Are you talking about the Botanical garden ?.....I guess the distance will be much less than that for Amity station (phase 3)


    Follow Below Google MAP .... There will be only 2 new metro stations in Noida in NEW LINE and will come from other side of N-Eway (not along with N-Eway)... hence even if Metro Station made at E-Way (that chances are low) then Reduce the distance by 1.5 KM MAXIMUM.

    Google Maps - Noida 137 to Nearest Metro Station 12.8 KM
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  • Originally Posted by saurabh2011
    Follow Below Google MAP .... There will be only 2 new metro stations in Noida in NEW LINE and will come from other side of N-Eway (not along with N-Eway)... hence even if Metro Station made at E-Way (that chances are low) then Reduce the distance by 1.5 KM MAXIMUM.

    Google Maps - Noida 137 to Nearest Metro Station 12.8 KM

    I am not talking about the Greater Noida line....I am talking about the Delhi Metro Phase three line which will start from Botanical garden ....on that one of the station is at Amity University(although station name was change recently to promote a bird sanctuary)......and as this university is about 8 Km away on "Expressway"...google gives driving time as 6 mins :).

    I think it takes 10-12 mins to reach any place be it 3 km away or 10km ...i hope u understand what I am trying to say :)
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  • Originally Posted by Edge111
    I am not talking about the Greater Noida line....I am talking about the Delhi Metro Phase three line which will start from Botanical garden ....on that one of the station is at Amity University(although station name was change recently to promote a bird sanctuary)......and as this university is about 8 Km away on "Expressway"...google gives driving time as 6 mins :).

    I think it takes 10-12 mins to reach any place be it 3 km away or 10km ...i hope u understand what I am trying to say :)


    You are Right...

    For END USER POV 10 KM far from Metro Station is Manageable distance by any method like Shared Auto , own CAR/BIKE.... If own Bike/CAR then It takes maximum 15-20 minutes based upon Road/Traffic condition..... Park your CAR/Bike there at Metro Station. Most of DELHI/FDB/GZB/Noida public do it even if Metro Station is 3+ KM... Public prefer to park their CAR/Bike at Metro Station so that they can return at any time easily even at 9 PM if Late .
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