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Breaking News : FNG Expressway is FRAUD GAME : NCR Planning Board
April 10 2012 , 05:17 AM   #1
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Breaking News : FNG Expressway is FRAUD GAME : NCR Planning Board

Breaking News : FNG Expressway is FRAUD GAME : NCR Planning Board
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April 10 2012 , 05:20 AM   #2
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14 साल पहले रद्द योजना पर काम कर रहा है नोएडा

1998 में ही एफएनजी को कर दिया निरस्त, एनसीआर प्लानिंग बोर्ड की जानकारी में नहीं है परियोजना
नोएडा। एनसीआर की दूरी को समेटने के लिए करीब डेढ़ दशक पहले तैयार की गई एफएनजी (फरीदाबाद-नोएडा-गाजियाबाद) एक्सप्रेस-वे योजना का कोई अस्तित्व ही नहीं है। इस योजना को वर्ष-1998 में ही रद कर दिया था, लेकिन आपको जानकर हैरानी होगी कि नोएडा की सरहद में इस नाम की परियोजना पर अब भी काम जारी है। फरीदाबाद ने इस योजना की फिजिबिलटी न मिलने से उसे बनाने में हाथ खड़े कर दिए थे, जिसके बाद यह योजना रद कर दी गई। 56 किलोमीटर लंबी इस सड़क का 31 किलोमीटर का हिस्सा फरीदाबाद में ही शामिल था। ऐसे में इस प्रोजेक्ट पर जारी कार्य में कोई गोरखधंधा है या अनजाने में ऐसा हो रहा है यह तो समय आने पर ही पता चलेगा।

फरीदाबाद, नोएडा और गाजियाबाद को जोड़ने के लिए 17 साल पहले 56 किलोमीटर लंबा एफएनजी एक्सप्रेस-वे बनाने की योजना बनाई गई थी। बाकायदा, इस परियोजना को एनसीआर प्लानिंग बोर्ड के रिजनल प्लान और फरीदाबाद नगर निगम के सुझाव पर 2011 के मास्टर प्लान में शामिल किया गया था, लेकिन इसके बाद जमीनी हकीकत को जानने के लिए जब सर्वे हुआ तो फिजिबिलिटी न मिलने पर परियोजना को 1998 ही में रद कर दिया गया। हालांकि एनसीआर प्लानिंग बोर्ड के मुताबिक कुंडली-गाजियाबाद और पलवल के बीच प्रस्तावित ईस्टर्न पैरीफेरल एक्सप्रेस-वे की योजना बन जाने के बाद एफएनजी की कोई जरूरत नहीं समझी गई। जिसकी वजह से यह योजना रद कर दी गई।

परियोजना रद होने के 14 साल बाद भी नोएडा में इसका काम तेजी से जारी है। एनएच-24 के नजदीक छिजारसी गांव से ग्रेटर नोएडा एक्सप्रेस-वे को पार करते हुए असदुल्लापुर तक करीब 9 किलोमीटर लंबे एफएनजी का काम किया जा रहा है। एक्सप्रेस-वे के अलावा जगह-जगह निर्माणाधीन एफएनजी के दिशा-सूचक बोर्ड भी लगाए हुए हैं। ऐसे में जिस नाम की परियोजना रद हो चुकी है, उस पर नोएडा प्राधिकरण की तरफ से काम क्यों किया जा रहा है। यह एक बड़ा सवाल बन गया है। प्लानिंग बोर्ड के सहायक निदेशक स्तर के एक अधिकारी ने बताया कि एफएनजी नाम की फिलहाल कोई योजना नहीं है।

एफएनजी को भुना रहे हैं बिल्डर
इंदिरापुरम, नोएडा, ग्रेटर नोएडा और ग्रेटर फरीदाबाद की बिल्डर लॉबी एफएनजी के नाम को जमकर भुना रही है। योजना हो या न हो, लेकिन इसके नाम पर महंगे दामों में निवेशकों को फ्लैट बेचे जा चुके हैं और री-सेल के नाम पर अब भी इन्हें यही कहकर बेचा जा रहा हैं। एफएनजी की जानकारी रखने वाले लोग जब सवाल करते हैं तो उन्हें नोएडा में एफएनजी का बोर्ड लगाकर जारी काम के बारे में बता दिया जाता है। ऐसे में बहुत से लोग नोएडा में निर्माणाधीन साइट की विजिट भी करते हैं। ग्रेटर फरीदाबाद के निवेशक तो आज तक एफएनजी शीघ्र बनाने की मांग टाउन एंड कंट्री प्लानिंग डिपार्टमेंट के अधिकारियों से कर रहे हैं।

फिजिबिलटी न मिलने पर फरीदाबाद ने खड़े किए थे हाथ
छिजारसी गांव से असदुल्लापुर तक एफएनजी पर चल रहा है काम
जगह-जगह लगे हैं निर्माणाधीन एफएनजी के दिशा-सूचक बोर्ड

17 साल पहले लाई गई थी एफएनजी योजना
56 किलोमीटर लंबी सड़क का होना था निर्माण
31 किलोमीटर का हिस्सा अकेले फरीदाबाद का

योजना के निरस्त होने की नहीं सूचना
‘एफएनजी योजना के तहत हम अपने हिस्से का काम कर रहे हैं। इस योजना के रद होने की कोई सूचना एनसीआर प्लानिंग बोर्ड या फरीदाबाद की तरफ से हमें नहीं दी गई है।

-संतराम सिंह, मुख्य परियोजना अभियंता-नोएडा

कई साल पहले कैंसिल हुई योजना
एफएनजी एक्सप्रेस-वे बनाने की योजना कई साल पहले ही रद हो चुकी है। नोएडा में इस नाम की योजना पर काम चलना अपने आप में एक सवाल है।
-एसएस चौहान, जिला नगर योजनाकार-फरीदाबाद

ईस्टर्न पैरीफेरल से जुडे़ंगे तीनों शहर
फरीदाबाद, नोएडा और गाजियाबाद एफएनजी से नहीं बल्कि ईस्टर्न पैरीफेरल एक्सप्रेस-वे से जुडे़ंगे। 135 किलोमीटर लंबा एक्सप्रेस-वे हरियाणा के कुंडली से मवईकलां में यमुना को लांघकर एनएच-24 पर डासना से होते हुए कासना, सिकंदराबाद रोड से यमुना पार कर फरीदाबाद के फज्जूपुर खादर, अटाली, छायसां, मौजपुर के रास्ते पलवल एनएच-दो पर जाकर मिलेगा। 20120410a 00210500607
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Amar Ujala
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April 10 2012 , 05:34 AM   #3
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AashishK's Avatar
 
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What a mega-fraud. A kind that can only be delivered in India. I still remember back in 2009 while house hunting, I had visited the Nehar-par area in FBD and the sole USP of the projects was portrayed as the FNG corridor. God saved me from the fraud then but many people have been falsely taken for a ride on the FNG. I hope the Haryana gives some notification stating that FNG has been cancelled.
April 10 2012 , 06:04 AM   #4
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rohit_warren's Avatar
 
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no one faridabad talks about fng - it was known fact that it would not be built - it was designed to connect south delhi to faridabad to noida but it never happened so they scrapped it -

when huda made new sectors in naharpar a master road got planned and the only connectivity with noida from faridabad would be the new expressway which would start from palwal

rohit
April 10 2012 , 07:31 AM   #5
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Indomura's Avatar
 
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Originally Posted by rohit_warren
no one faridabad talks about fng - it was known fact that it would not be built - it was designed to connect south delhi to faridabad to noida but it never happened so they scrapped it -

when huda made new sectors in naharpar a master road got planned and the only connectivity with noida from faridabad would be the new expressway which would start from palwal

rohit
Yes Rohit even I had a similar understanding that FNG was scrapped and the work which is going on in Noida is going to be sector road to connect till expressway.......

And probably thats what someone had checked and shared the response of RTI on IREF . I am just looking for the same
April 10 2012 , 09:39 AM   #6
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manish2010's Avatar
 
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Yes it is true that there is nothing called FNG now. But the under construction part of NG (F already moved out) may become part of EPE.

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GoM meeting in April to clear Eastern Peripheral Expressway roadblock
Surabhi
Posted online: 2012-03-30 00:41:35+05:30

New DelhiNearly two months after Prime Minister Manmohan Singh called for speedy clearance of the long pending Eastern Peripheral Expressway (EPE), a group of ministers (GoM) is expected to meet in early April to resolve the issue of toll rates for the proposed project.
Finance Minister Pranab Mukherjee is expected to chair the meeting of the GoM, which includes Planning Commission deputy chairman Montek Singh Ahluwalia and highways minister CP Joshi. “The meeting was originally scheduled for late February but it was not held as the finance minister was busy with Budget preparations. It is now likely to be held in the early part of next month,” an official close to the development said.
The project may have to be taken to the Cabinet for a third time depending on the outcome of the meeting. “If the toll is fixed at 1.5 times the normal rate, we will have to seek approval from the Cabinet Committee on Infrastructure,” the official said.
The 135-kilometre long EPE proposes to connect Kundli in Haryana to Palwal in the same state via Baghpat, Ghaziabad and Noida in Uttar Pradesh. A complementary Western Peripheral Expressway (WPE) also connects Kundli to Palwal via Manesar in Haryana. The two expressways were planned in 2006 following a Supreme Court order to form a ring road outside Delhi for channelling non-Delhi bound traffic bypassing the national capital.
But while the WPE is being implemented by the Haryana government, the EPE remains stuck due to major differences amongst Central ministries over its proposed toll rates despite being cleared by the Public Private Partnership Committee five times.
Joshi is backed by Ahluwalia in his demand for a 150 per cent higher toll rate than a normal highway for the EPE on the grounds that it is a ‘bypass’ road. “The purpose of this project is mainly to regulate traffic going via Delhi and not traffic that is originating or terminating in Delhi. By any standards, it will perform the role of a bypass,” the Planning Commission has said.
April 10 2012 , 09:47 AM   #7
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Faridabad master plan does have FNG in the plan.
__________________
Thanks
April 10 2012 , 02:03 PM   #8
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fritolay_ps's Avatar
 
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So how about those investors/buyers who brought flat basis of FNG lolypop in near 1** sectors
April 10 2012 , 02:19 PM   #9
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Cookie's Avatar
 
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Originally Posted by fritolay_ps
So how about those investors/buyers who brought flat basis of FNG lolypop in near 1** sectors
Lolypop
Now they have Metro Chocolate

Jokes apart, only faridabad part is not coming up, it more set back for Neharpar since NG is coming up and they would have connectivity as usual except connectivity to Faridabad. Though faridabad master plan has this fng proposal.
April 10 2012 , 03:31 PM   #10
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AashishK's Avatar
 
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Distance from Nehar-par to nearest proposed metro stations on NH2

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Originally Posted by cookie
Lolypop
Now they have Metro Chocolate

Jokes apart, only faridabad part is not coming up, it more set back for Neharpar since NG is coming up and they would have connectivity as usual except connectivity to Faridabad. Though faridabad master plan has this fng proposal.
Just wondering how far the actual nearest metro stations be from neharpar societies once Faridabad Metro is complete. I believe, people staying at nehar-par would still have to travel a good 4-5 Km average to reach the nearest Metro stations on NH2-Mathura Road.

Please let me know if my understanding above is correct?
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